Čo je to duálne vzdelávanie ?

Duálne vzdelávanie je systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania, ktorým sa získavajú vedomosti, schopnosti a zručnosti potrebné pre povolanie. Vyznačuje sa najmä úzkym prepojením všeobecného a odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa.

Silné stránky duálneho vzdelávania:

  • Vysokokvalifikovaná pracovná sila
  • Plynulý prechod zo vzdelávania na trh práce
  • Nadobudnutie kvalifikácie a prax priamo u zamestnávateľa
  • Osvojenie si pracovných návykov Výučba na nových technológiách priamo u zamestnávateľa
  • Zodpovednosť zamestnávateľov za praktickú časť vzdelávania
  • Vplyv zamestnávateľov na obsah odborného vzdelávania
  • Aktuálnosť odborných vzdelávacích programov a ich obsahu, možnosť flexibility v úprave
  • Overenie znalostí absolventa zamestnávateľom pri ukončovaní štúdia
  • Prijímanie žiaka so súhlasom zamestnávateľa
  • Dohľad zamestnávateľských združení nad duálnym systémom vzdelávania
  • Finančné a hmotné zabezpečenie žiaka zamestnávateľom
  • Úzka spolupráca podniku, školy a žiaka
  • Prakticky cielené učebné osnovy pre jednotlivé odbory
  • Rozvoj profesií naviazaných na potreby trhu
  • Vysoká pravdepodobnosť získania pracovnej zmluvy so zamestnávateľom

Príležitosti duálneho vzdelávania:

  • Zvýšenie zamestnateľnosti absolventov SOŠ
  • Príležitosť pre mladých ľudí získať kvalitnú prípravu na povolanie
  • Zlepšenie úrovne odborných kompetencií a pracovnej morálky absolventov
  • Reálne pracovné, sociálne situácie a osvojenie si „firemnej kultúry“
  • Výber vhodných absolventov a ich zamestnávanie pre vlastné potreby podniku
  • Vytváranie vzdelávacích programov podľa požiadaviek a potrieb zamestnávateľov
  • Posilnenie spoločenského statusu a atraktivity remeselných povolaní – status „poctivého remesla“
  • Dobudovanie a posilnenie stavovských a profesijných organizácií a centier odborného vzdelávania a prípravy
  • Zjednotenie obsahu a náročnosti kvalifikačných skúšok, kvalifikačných úrovní
  • Záujem štátu a ochota zahraničných komôr podporiť rozvoj duálneho vzdelávania svojou vlastnou skúsenosťou
  • Zvýšenie konkurencieschopnosti podnikov a Slovenska
  • Prostredníctvom dobrých príkladov postupné zapojenie zamestnávateľov do odborného vzdelávania a prípravy
  • Možnosť financovania prechodu na duálny systém zo štrukturálnych fondov EÚ
  • Zvýšenie objemu financií do školstva (v pomere k HDP) prostredníctvom vstupu zamestnávateľov do financovania odborného vzdelávania a prípravy Vstup zamestnávateľov do zvyšovania odbornej úrovne učiteľov odborných predmetov a majstrov odbornej výchovy.

vzdelavanie